Personas apliecība

30.01.2019. 20:58

Kādas ir personas apliecības funkcijas?
Ar personas apliecību Jūs varat apliecināt savu identitāti klātienē, uzrādot dokumentu personai, kam jāpārliecinās par Jūsu identitāti, tiesisko statusu, vecumu u.tml. Latvijas teritorijā personas apliecība var pilnībā aizstāt pasi (izņemot attiecībā uz vēlēšanu tiesību izmantošanu, līdz elektroniskas vēlētāju reģistrācijas sistēmas ieviešanai).

Latvijas pilsoņa personas apliecība ir izmantojama kā ceļošanas dokuments Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomiskās zonas valstu un Šveices Konfederācijas teritorijā.

Ar personas apliecību, kurā iekļauts un aktivizēts autentifikācijas sertifikāts, Jūs varat apliecināt savu identitāti attālināti – elektroniskā vidē. Tas ir iespējams, ja pakalpojuma sniedzējs nodrošina iespēju autentificēties ar eID.

Ar personas apliecību, kurā iekļauts un aktivizēts kvalificēts elektroniskā paraksta sertifikāts, Jūs varat elektroniskiem dokumentiem pievienot savu elektronisko parakstu, kas ir ekvivalents tradicionālajam ar roku parakstītam dokumentam.

Ar ko pilsoņa personas apliecība atšķiras no pases?

Personas apliecība ir dokuments, kas primāri paredzēts lietošanai iekšzemē, Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomiskās zonas valstu un Šveices Konfederācijas teritorijā, kā arī dokuments, kas izmantojams identitātes apliecināšanai elektroniskā vidē (autentifikācijai) un elektroniskā paraksta lietošanai. Personas apliecība nav izmantojama ceļošanai uz valstīm, ar kurām ir vīzu režīms vai īpaši ieceļošanas noteikumi. Personas apliecība tās izmēru dēļ (bankas kartes formāta dokuments) ir ērtāka ikdienas lietošanai.

Pase primāri ir ceļošanas dokuments ārpus Eiropas Savienības, Eiropas Ekonomiskās zonas valstu un Šveices Konfederācijas teritorijas, tomēr arī nākotnē, tāpat kā līdz šim būs izmantojama arī iekšzemē, lai apliecinātu savu identitāti klātienē.

Kā pieteikties personas apliecības saņemšanai?

Pieteikšanās kārtība personas apliecības saņemšanai ir tāda pati kā jaunas pases saņemšanai, tas ir, personīgi ierodoties vēstniecībā vai piesakoties dokumenta noformēšanai kādā no pārvietojamās pasu darbstacijas izbraukumiem ASV teritorijā.

Sīkāka informācija sadaļā “Latvijas pasu un personas apliecību izsniegšana”.

Ko man darīt, ja esmu pazaudējis savu personas apliecību?

Ja Jūs esat pazaudējis vai Jums ir nozagta personas apliecība un tajā ir iekļauti sertifikāti, kas pēc Jūsu vēlēšanās ir tikuši aktivizēti, Jums nekavējoties jāsazinās ar uzticama sertifikācijas pakalpojumu sniedzēja VAS „Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (LVRTC) palīdzības dienestu pa tālruni +371-67108787 un jālūdz sertifikātu darbības apturēšana. Palīdzības dienesta operators, lai pārliecinātos par Jūsu identitāti, uzdos slepeno jautājumu, kuru būsiet norādījis(-usi) noformējot iesniegumu personas apliecības izsniegšanai.

Līdzīgi ir jārīkojas, ja Jums ir pamatotas aizdomas, ka Jūsu personas apliecība ir nonākusi citas personas rīcībā un elektroniskā paraksta radīšanas dati ir izmantoti bez Jūsu ziņas.

Apturētu sertifikātu darbības atjaunošanu Jūs varat pieprasīt tikai klātienē Latvijas vēstniecībā ASV vai PMLP nodaļā.

Papildus Jums jāiesniedz vēstniecībā Paziņojums par personu apliecinoša dokumenta zudumu.

Vai es varu nomainīt savus PIN un PUK kodus?

Jā, Jūs varat nomanīt savus PIN kodus, lietojot Latvijas eID starpprogrammatūras PinRīku, kas pieejams datorprogrammā eParakstītājs. Lai veiktu PIN kodu nomaiņu, izvēlieties atbilstošo PIN kodu autentifikācijas (PIN1) vai paraksta sertifikāta (PIN2) šķirklī, nospiežot pogu Mainīt PIN1 vai Mainīt PIN2. Jums lūgs ievadīt pašreizējo PIN kodu (iekļauts PIN aploksnē), kā arī jauno PIN vērtību (divas reizes).

Atcerieties – trīs reizes nepareizi ievadot PIN kodu, atbilstošā funkcija tiks bloķēta! Lai atbloķētu atbilstošo PIN kodu, izmantojot PinRīku, Jums jānospiež poga Atbloķēt PIN1 vai Atbloķēt PIN2. Jums lūgs ievadīt PUK kodu (iekļauts PIN aploksnē), kā arī jauno PIN vērtību (divas reizes).

PUK koda nomaiņas pakalpojums šobrīd nav pieejams.

Datora sagatavošana darbam ar eID

Lai sagatavotu savu datoru darbam ar personas apliecību, Jums ir jāizvēlas sava datora operētājsistēmas versijai atbilstoša eID programmas (eParakstītājs) versija un jāveic tās uzstādīšana (instalācija) uz Jūsu datora. Programmu var dabūt PMLP mājas lapā vai arī eparaksts.lv mājaslapā.

Pēc programmas veiksmīgas instalācijas Jums piedāvās pārstartēt datoru. Tikai pēc datora pārstartēšanas programma būs pilnībā funkcionāla.

Kad esat instalējuši eID programmu, Jums ir jāpieslēdz datoram viedkartes lasītājs un nepieciešamības gadījumā jāinstalē viedkaršu lasītāja draiveri (ja Jūsu datora operētājsistēma viedkaršu lasītāju un tam nepieciešamos draiverus neatrod automātiski). Ievietojiet viedkarti un Jūs esat gatavi elektroniski parakstīt dokumentus.

Ja rodas grūtības e-paraksta lietošanā un datora sagatavošanā darbam ar eID karti var sazināties ar VAS „Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” darbiniekiem pa tālruni: +371 67018989 vai e-pastu: Šī e-pasta adrese ir aizsargāta no mēstuļu robotiem. Pārlūkprogrammai ir jābūt ieslēgtam JavaScript atbalstam, lai varētu to apskatīt..

Papildus informācija par personas apliecībām variet atrast PMLP lapas sadaļā (Personas apliecības (eID)).